How to Identify Skills Gaps Within Your Small Business

Jak efektivně najít a řešit nedostatky dovedností v malém podniku

Zaměstnanci jsou hnací silou každého malého a středního podniku, ovšem pouze pokud mají správné nástroje a dovednosti, jak je používat. Colin Blumenthal, viceprezident Sharp Europe IT Services, se zabývá tím, jak mohou zaměstnanci pomoci identifikovat a překonat nedostatky v dovednostech ve svých organizacích.

Ať už pracujete na dálku nebo v kanceláři, může poskytnutí správného školení ve správný čas zaměstnancům umožnit vyšší produktivitu. Samotné školení však nezajistí, že bude zaměstnanec pro firmu přínosem. Celoevropský průzkum provedený společností Sharp Europe se dotazoval 5 000 malých a středních podniků a zjistil, že nedostatek kompetencí zaměstnanců v oblasti IT je jedním z největších technických problémů, kterým podniky čelí.

Při pohledu na každodenní chod podniku je však třeba zohlednit nejen IT dovednosti, protože průzkum také zjistil, že pokud jde o práci mimo kancelář, více než třetina zaměstnavatelů se domnívá, že je produktivita zaměstnanců v této době nižší. Může to být způsobeno nedostatečnými možnostmi připojení k zařízením a sítím, může se však jednat i o problémy s uspořádáním stolu zaměstnanců pracujících z domova.

Na první pohled se tyto aspekty nemusí jevit jako nedostatky v dovednostech, pokud však brání produktivitě a pohodě zaměstnanců, jedná se o problém, který je třeba řešit.

Pochopení nedostatků v dovednostech zaměstnanců

Porozumění nedostatkům v dovednostech zaměstnanců je dlouhodobým problémem, jehož řešení se musí malé a střední podniky průběžně věnovat ve všech oblastech podnikání, pokud chtějí růst. To platí zejména v době, kdy vstupujeme do éry umělé inteligence, jako je například Microsoft Copilot, protože nutnost rychle se přizpůsobit a přijmout nové způsoby práce je stále důležitější.

Nedostatky v dovednostech lze v každé organizaci překonat školením, podporou a průběžným vzděláváním. Než se však problémy vyřeší, je třeba je v první řadě identifikovat. Proto je pro majitele firem nezbytné naučit se identifikovat nedostatky v dovednostech v rámci jejich vlastního provozu - ale v jakých oblastech se tyto nedostatky nachází?

Níže je uveden kontrolní seznam hlavních problémů, které musí zaměstnavatelé řešit, pokud chtějí mít produktivní a zdravé zaměstnance bez ohledu na to, zdali pracují z kanceláře nebo na dálku.

Digitální gramotnost: Zaměstnanci pracující na dálku jsou do značné míry závislí na technologiích poskytovaných firmou, počínaje pochopením hardwaru až po používání správných softwarových nástrojů. Proto je pro úspěch v podnikání nezbytná odpovídající úroveň digitální gramotnosti. Díky průběžnému školení a pravidelným obnovovacím kurzům se zaměstnanci zdokonalí v používání různých softwarových aplikací, komunikačních nástrojů a online platforem pro spolupráci.

Povědomí o kybernetické bezpečnosti: Většina případů narušení bezpečnosti ve firmě je způsobena lidskou chybou. Pracovníci by si proto při používání digitálních nástrojů měli být vědomi rizik v oblasti kybernetické bezpečnosti, jako jsou phishingové útoky nebo úniky dat. Z našeho průzkumu vyplývá, že 33 % evropských podniků bylo někdy zasaženo útokem počítačového viru. Studie navíc zjistily¹, že cílem kybernetické kriminality se častěji stávají malé podniky. Přečtěte si naše nejlepší tipy, které vám pomohou lépe porozumět rizikům kybernetické bezpečnosti.

Zdraví a ergonomie: Práce doma znamená pro každého něco jiného, od vyhrazené místnosti až po sezení na pohovce nebo hot desking na jídelním stole. Je však mimo pochybnost, že zaměstnanci musí být vybaveni informacemi o správné ergonomii, pravidelných přestávkách a udržování zdravé rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem. V opačném případě může mít nevhodné uspořádání domácí kanceláře dopad na fyzické a duševní zdraví zaměstnanců.

Komunikační dovednosti: Nástroje pro spolupráci a komunikaci, jako je Microsoft Teams, zásadně změnily způsob práce. Ne všichni musí být v kanceláři každý den. Je však nezbytné naučit se komunikovat stručně a jasně a zaměstnanci si musí osvojit dovednosti, jak sdílet informace prostřednictvím e-mailů, chatových zpráv a virtuálních schůzek.

Sebemotivace a odolnost: Práce na dálku může někdy vést k izolaci. Budování odolnosti neboli schopnosti přizpůsobit se změnám okolností pomáhá zaměstnancům zvládat překážky a udržovat si duševní pohodu. Učení zaměstnanců dovednostem, jak pracovat bez přímého dohledu, jim pomůže udržet si motivaci a soustředění. Toho lze dosáhnout různými přístupy, od stanovení cílů, udržování rutiny až po naučení dovednosti, kdy se od práce odpoutat a udělat si čas jen pro sebe.

Time Management: Práce z domova vyžaduje sebekázeň a efektivní řízení času. Zaměstnanci musí stanovit priority úkolů, vymezit hranice mezi prací a osobním životem a vyhýbat se rozptylujícím vlivům. Do našeho centra Real World Hub jsme přidali další tipy pro správu času.

Řešení těchto nedostatků v dovednostech prostřednictvím školení, podpory a průběžného vzdělávání může zvýšit efektivitu kancelářských pracovníků při práci na dálku i v kanceláři. Pokud se chcete dozvědět více o tom, jak pomáháme organizacím řešit reálné problémy pomocí reálných řešení, podívejte se na naše Centrum obsahu s informacemi pro zvýšení produktivity podniků.